Tuesday, January 4, 2011

Tvärbonkad

Första cykelpendlingen för året förlängdes något med en liten omväg över över Sege, Mölleberga och Staffanstorp innan jag kom till Lund. Mycket snö på vägarna men hyffsat jämnt och välplogat, fram till Lunds stadsgräns vill säga. Därefter var det ännu värre med modd- och puckelhalten än innan julen. Uppenbarligen har de kommunala pengarna för snöröjning tagit slut och det för länge sedan. De sista 5 kilometrarna blev väldigt långsamma...

En trevligare bekantskap var då P7-lampan som jag skrev om tidigare. Den är inte bara otroligt stark utan har även fin optik som ger en jämn och lagom bred ljusbild. Min gamla HL-EL500 har inte en chans mot detta lilla ljusmonster. Styrmonteringen fungerade fint, men jag hade gärna haft en lite fiffigare snabbkoppling så det är enklare att ta av och på den.

För att spara lite på materialet har jag vintermoddat min gamla GT Ricochet. Sedan tidigare har den utrustats med en stel och stabil CroMo-gaffel från Surly och en avlagd styre&styrstams-kombo från RooX. Till detta blev det Nokian W160 på framhjulet (med en Avdi Juicy 160mm skivbroms) och Continental Race King på bakhjulet. Funderade ett tag på att skippa bakbromsen eftersom ramen bara har fästen för V-broms bak, men hängde dit en för syns skull. Till det långa fina skärmar och, så klart, single-speed setup!

Men med utväxlingen 44x16 och några centimeters nysnö var morgonpendlingen rätt tuff med 85% av maxpuls i medel och trots det tog det 78 minuter att cykla 32 kilometer (ingen vidare snittfart). Ännu tuffare blev det på vägen hem då det dessutom var en isande motvind på 5-6 m/s och oplogade cykelvägar vilket resulterade i en tvärbonk med 4 km kvar. Måste försöka hitta ett 17T drev bak eller 42T klinga fram. Eller bara pendla en gång om dagen.

Hämtade Oscar på förskolan och gick sen hem med både cykel och barnvagn slirandes genom smältande snömodd. Väl hemma fyllde vi på energiförråden med yoghurt och flingor och några smörgåsar och någon liter dricka. Sen fick Oscar kolla på Osso på TV:n medan jag tog en lång varm dusch. Med den försvann det mesta av protesterna från benen och efteråt kändes det nästan OK igen. På fredag är det nog dags igen...

No comments: