Sunday, August 29, 2010

Söndagsrunda (med barnsits)

En lite annorlunda söndagstur med MTB å plattisar isf racer och SPD, 2" nabbdäck isf 23mm slicks, rakt och brett styre ist smalt och med "drop". Började med lugn och fin rullning ner mot Västra Hamnen innan kosan styrdes norrut längs kusten.

I höjd med Kockumshuset hörde jag någon harkla sig bakom och straxt efter vid Universitetsbron pep det om en racercyklist i tajt lycra där jag om än inte makligt så ändå inte snabbt rullade i med lätt fladdrande tröja, 3/4 baggybyxor och sneakers.

Först tänkte jag "so what", idag ska jag ta det lite lugnt. 15 sekunder senare märkte jag hur pulsen sakta ökade, ansträngningen blev hårdare, benen tryckte på mer, en växel till (av hela 9) petades i. Och jakten var igång! Avståndet mellan oss pendlade mellan 50 och 100 meter, farten låg runt sköna 32-34 km/h.

Så körde vi i ungefär 8km då vi närmade oss det svaga motlutet vid Blå Cafét utanför Lomma och precis när jag var på väg att ta rulle på honom så sneddade han ut på vägen för att köra bland bilarna. Och med Oscar i barnsitsen bakom var den relativt hårt trafikerade 70-vägen inget särskilt attraktivt alternativ och därmed var det busroliga slut. Det gillade dock inte Oscar som ropade "fortare pappa" när takten slogs av...

Resten av rundan blev lika lugn och fin som den började och gick på fina breda cykelvägar och mycket lätt trafikerade vanliga vägar. Väl hemma igen stannade mätaren på 41 km vilka avverkades på ungefär 1 timma och tre kvart. Mest lugnt å stilla alltså ;-)

Kartan:

Visa Söndagstur med barnsits 29/8 2010 på en större karta

No comments: