Saturday, August 21, 2010

Soft Cykling

Som avslutning på veckan provade jag att åka buss till jobbet. Inte för att benen var trötta utan för att lösa en liten logistisk komplikation som resulterat i att en GT Ricochet (i "single speed"-utförande förstås) har stått under skrivbordet på jobbet den senaste veckan.

När jag steg på 171:an fick jag ett kvitto för de 42 kr i skrammel som jag erlagt i färdavgift och när jag steg av kunde konstatera att "dörr till dörr" mellan Oscars dagis och jobbet så är jag i morgontrafiken på mina cyklar oftast är snabbare eller åtminstone i par med bussen. Och då trots att den för tillfället är dragen en betydligt snabbare väg genom Lund till Ideon än brukligt. Så länge jag tar mig till Ideon på under 47 minuter (ca 27.5 km/h i snitt + 1 minut rödljus) är det cykeln som "vinner".

Men det var ändå hemfärden som var dagens cykelhöjdpunkt. Lugnt och stilla på min enväxlade GT med breda fina Schwalbe Kojak 2" som rullade mjukt och tryggt över den mediokra asfalten på Lunds gator och rappt förbi det vägarbete vid bron i S:t Lars som snart börjar bli klart (de började 2 veckor innan midsommar). Turen tog ca 48 minuter vilket blev 27.6 km/h i snitt med en medelpuls på 128 slag/minut. Lite mindre motvind så hade det varit perfekt, men ändå skönt att komma fram i Malmö utan att vara svettig alls. Långsamt (eller iaf makligt med mina mått mätt) är nog det nya snabba, kanske dags att köpa ett 38T drev fram för mysig cruising på Ricocheten? =)

No comments: