Sunday, November 11, 2012

Varde ljus

Hösten efter omställningen till normaltid brukar vara en rätt mörk historia, vilket varje år får mig att fundera på om det inte finns bättre framlysen än de jag har idag.

Hittills har jag kört med olika modeller av batteridrivet & styrmonterat lyse (CatEye HL-EL510, HL-EL135 & HL-EL010 'Uno') kombinerat med en kina-LED (Magic Shine) eller gammal halogen (Silva 478). Men ändå letat efter någonting "bättre"

"Vad är då bättre" undrar då vän av ordning och fortsätter, "lyser inte Magic Shine-lampan skiten ur vad som helst? Jag har hört att den ger över 1000 lumen!" Jo, säger jag men med vilken ljusbild? Jag vill ha en lampa som istället för att lysa upp trädtopparna och blända mötande bilister, cyklister, hundägare och igelkottar lyser på vägen framför mig - där jag behöver lyset!

Jag vill att det ska kunna lysa i 6 timmar eller mer men även ha ett läge med lite mindre ljus om man t.ex. kör natt med andra cyklister och ligger på rulle. Dessutom vill jag inte ha lampan på styret utan helst (fast) monterad vid gaffelkronan för att det både ser snyggare ut, funkar med styrväska och bländar mig förhoppningsvis mindre när man står och trampar. Till sist vill jag helst att batteriet inte sitter i lampan eftersom det innebär onödig belastning på lampfästen när man t.ex. kör på dåliga vägar, då har jag det hellre surrat under styrstammen eller i en ram-/styrväska.

Så fortsätter sökandet, alternativet dynamo + LED-lampa tål att funderas på. De flesta av mina krav uppfylls men p.g.a. dynamodriften förkastas alternativet nu för stunden eftersom det kommer låsa mig till att använda ett enda framhjul till alla landsvägshojjarna (vid körning i mörker iaf).

Men om (OM) man skulle få för sig att bygga om Columbusen helt till brevethoj så hade det varit ett bra alternativ. Fast då gäller det att ha funderat ut (på riktigt) vad det ska vara för nav, ekrar och fälg för det hjulet kommer bli dyyyyyyrt om det inte ska bli supertungt (iaf om man jämför med något lätt & traditionellt som Ultegra+DT Comp+OpenPro).

Kikar runt lite på olika forum som t.ex. www.candlepowerforums.com och förstår att ska man ha "the shit" i batterilampsdjungeln är det en sån här man ska ha för landsvägsåka:

80 lux, StVZO-godkänd (dvs sprider ljuset kontrollerat nedåt, inte uppåt) låter ju mumma! Men lampan har batterierna i sig (även om man kan fulmodda den till att köra på extern med halvbra resultat), den har inte fäste för montering annat än på styret och ... lystiden på max mindre än 2 timmar (!) sen dimmar den ner till "ecoläge" och håller i några minuter till. Perfekt för pendling kanske, men inte för nattcykling.

Hittar istället några andra alternativ från Busch & Müller som både har dynamo- & batteridrivna cykellampor. Även de StVZO-godkända (så klart) men också snygga & med möjlighet att montera vid frambromsen.

På RoadBike-mässan tidigare i år visade B&M sin nya dynamovärsting,

Toppmodellen kommer kunna ösa ut 140 (!) Lux med ett halvljusläge på 60 Lux och styrmonterad knapp för att byta läge :-D Dessutom USB-uttag för att ladda mobiltelefon/GPS/whatever. Men smakar det så kostar det och denna pjäs går på ca 200 euros och då behövs som sagt även ett dynamohjul till det...

Men den här ser ju rätt vettig ut:

En batteridriven 40-luxversion av B&Ms dynamolampor och med möjlighet att montera på gaffelkronan (med ett tillbehör för 74 kr på www.rosebikes.se) Nackdelen är att den har batterierna i lamphuset, men det kanske går troligtvis lätt att modda bort och därmed kanske även öka batteritiden från 6 timmar till 8-10. Det får bli en sån.

Och sen "bara för att", en sån här "gammal" 60-luxare för navdynamo:

Denna jag tänker prova att koppla till lite olika batterilösningar tills det blir byggt ett nytt framhjul :-)

No comments: