Friday, December 31, 2010

Nyårskaramell

Idag avslutade jag cykelsäsongen 2010 med ett 4x4 intervallpass. För omväxlings skull valdes köket som träningslokal och för att få den rätta italienska känslan så satte jag en pizzadeg på jäsning och hade puttrande tomatsås på spisen, riktigt mysigt!

Den trainer jag använder är en 6-7 år gammal Tacx Swing med 7 lägen på motståndet men helt utan effektindikation så har jag fått prova mig fram till "rätt" inställningar. Som uppvärmning brukar det bli läge 2 och 50x14@75 rpm resp 50x14@95 rpm för att i intervallerna peta upp motståndet till läge 4 och köra 36x16 i 90-95 rpm.

Fast idag råkade det visst bli läge 5 på andra 4:an vilket minsann blev minst lika mysigt som atmosfären i köket. Efter en minut var jag uppe på 90%, efter två minuter 95% och med minuten kvar så var pulsen 100%. Sen fortsatte det uppåt och stannade på 104% och 5 slag över det jag tidigare trodde var min maxpuls. Kul överraskning och bra avstamp för vinterträningen :-)

Så här såg det ut:


Funderar ändå på om inte skulle ha en trainer som gav någon slags indikation på hur många wattisar som går åt för att trampa runt, t.ex. en Elite Supercrono Hydromag Digital alternativt en Kurt Kinetic Road Machine. Eller låna någons PowerTap-hjul för att kalibrera Swing:en på olika motstånd och hastigheter (och sen komma ihåg att peta i rätt växel och motstånd nästa intervallpass).

No comments: