Tuesday, May 26, 2009

Kanonfart

Dagen hade på förhand sämsta möjliga scenario: "workshop" hela eftermiddagen i nästkommande projekt samtidigt som C skulle iväg med sitt jobb till gränsande huvudstad. Det innebar att jag både skulle lämna och hämta på dagis men ändå försöka vara på jobbet mellan 9 och 16 samtidigt som de pågående vägarbetena på E22:an gör all motorfordonsburen transport högst osäker i tid. Väljer således cykel istället för buss eftersom jag med den åtminstone har en relativt säker hemfärd på 47+-2 minuter i normalt väder. Det var det inte idag. 10-12 m/s sydvästlig vind var eftermiddagens prognos och den kroppshalva som gillar vindsurfing skrek ut sin abstinens.

Nåväl. Kom till jobbet 10 i 9 efter en lugn cykeltur (nästan vindstilla), fick vid lunch mail om att dagens workshop ställts in pga sjukdom, insåg att det interna nätverket tagit ledigt för veckan och såg möjligheten till att faktiskt lyckas hämta Oscar innan kl 16.

Kastar mig på cykeln vid kl 14, blåser (bokstavligt talat) genom sommarvarmt Lund, är vid Hjärup efter ca 15 minuter, kör genom Åkarp på efter 22 min, ute ur Arlöv på ca 30 min trots kraftig sidvind och sned motvind. Ser möjligheten till att komma under 1h 35 min totalt för dagen och trycker på lite extra förbi Sydsvenskanhuset. När jag passerat kirsebergsanstalten och har ca 7 minuters färd kvar händer något högst oväntat. Från bakhjulet hörs ett "tjitink, tjitink, tjitink, tjitink" och precis som jag ska kolla ner mellan benen för att se om bromsen ligger emot kommer ett "KABLAAAAAM!" bakhjulet med 4.9 bars tryck exploderar som ett pistolskott och forcerar fram ett snabbt stopp.

Hoppar av och inspekterar skadan, en ca 5-6 cm reva på slang och däck ungefär vid ventilen, helt platt däck. Inser att detta att detta inte går att åka på och börjar traska de resterande 4 km hemåt. Väl hemma kränger jag av däck & slang och med dessa i handen går färden vidare (utan cykel) till den lokale cykelnasaren.

Skadan inspekteras noggrant innan den klockrena kommentaren "däcket har exploderat" muttras fram av hr cykelmek i butiken, följt av "har du köpt det här?". Eftersom det båda påståendena stämde och hr cykelmek är otroligt serviceinriktad gick han efter min utsaga och hämtade ett nytt Schwalbe Kojak i storlek 26"x2" med ny slang i utbyte mot inga pengar alls. Inte ens kvitto behövdes.

Jag blev så glad att jag sprang bort till hyllan med SPD-skor och provade ut ett par Specialized Sport MTB eftersom gångturen i mina tidigare cykelskor gjorde mig plågsamt påmind om varför jag fick 15 blåsor på varje fot den gången jag punkterade ute i Klagshamn och försökte gå hem.

Så ca en och en halv timma efter avfärd från Lund har jag både hunnit cykla & gå hem, kränga av och byta det gamla däcket mot ett nytt, slänga på och pumpa upp det nya däcket samt skriva detta inlägg. Lagom till att jag tänkte gå och hämta Oscar, messar C och säger att hon slutat tidigare och gör det istället. Inte så tokig dag ändå faktiskt...

Imorgon blir det vilodag från cykelåkning och i fortsättningen max 4.8 bar i bakdäcket

3 comments:

Rilleman said...

Skönt att allt gick väl.

Lennart said...

Vilda vågor på Roxen, döö !

NLC said...

Småskvalp på Roxen? Imorgon ska det blåsa "liten kuling" över skåneland enligt yr.no!