Thursday, May 28, 2009

Allmänt flum om cyklar

Trotsade blåsten idag och hade en vansinnigt rolig kantvindskörning till Lund. Inte många andra tvåhjuliga trafikanter ute på åkrarna och de barnfamiljer som beströdde cykelbanan inne i Malmö och Lund skrämdes effektivt bort med ett kraftigt "tuuuuut". Skrikande bromsar fungerade också rätt bra i avsaknad av riktig ringklocka, men kan ge oväntade konsekvenser.

Trots debaclet med bakdäcket i tisdags och den förväntade motvindskörningen hem idag tog jag ändå Monoc MTB:n till jobbet idag. Efter förvårens custning (monterat av framväxel och de två mindre framklingorna, bytt skogsdäcken mot 2" slicks, vänt på styrstammen och skruvat ner dämparen i botten (80mm slag)) känner jag nu att det är dags för nästa steg, nämligen byta till tätstegad 9-delad racekasett (12-25T) bak och byte till stel gaffel fram.

Även om möjligheten att cykla snabbt och säkert genom Malmö & Lund just nu är mer prioriterat än att få optimal aerodynamik på sträckan där emellan, surfar jag ändå runt på nätet och letar efter en (något billigare) bockhornshoj för seriös och snabb pendling. Vid dessa nätburna utflykter hittade jag in på www.konaworld.com.

Kona tycker jag alltid har varit ett lite speciellt märke. Ofta har deras cyklar profilerat sig i det högre prissegmentet med mycket dämpare fram & bak och annat lull-lull avsedda för att köra "out of bounds" eller "all mountain". Inget för stan alltså. Men saker ändrar sig!

Kikade in på deras hemsida häromdagen och hittade följande tre bockhorn

Honky Tonk, retrostuk med ram CroMo-stål och DuraAce ramväxelreglage (!)


Paddy Wagon, single speed eller fixe. Hipp som tusan.


Dew Drop, ett pendlarspjut med och skivbromsar, som gjord för blöt höst/vinter/vår-cykling. Mmmm, mumma :-)

Men för familjefridens skull ska jag nog vara glad att alla tre har någon detalj som jag inte riktigt gillar och därför gör dem mindre intressanta för eventuellt köp. Trippelvevparti är t.ex. inget man behöver i Skåne, single speed utan möjlighet till att eftermontera växlar är för begränsande och trots den unika färgen (och likaså namnet) på Honky Tonkyn är ramväxelreglage lite fööör retro för mig.

Tills sist en liten annorlunda reklamkampanj. Fick igår en ny Flickr-kontakt som sysslar med att bygga "cargo bikes", Metrofiets heter dom och handbygger sina transportcyklar i Oregon, USA. Kanske något att köra familjen i om dollarn någonsin blir billigare igen. Att på detta sättet (leta upp cykelidioter på Flickr och "adda" demo som kontakter) göra PR för sina något unika produkter tycker jag själv var rätt roligt. Men så är jag ju inte riktigt klok heller :-)

Tjillevipp!

2 comments:

Kent said...

Kul att ni åtminstånde vuxit ifrån Mountainbike ;)

NLC said...

Bara släta däck nu!