Som den världsvane läsaren redan vet så är tyskar kungar på udda & speciella saker. Tänk bara bratwurst, Lederhosen, mustasch, fula möbler, hockeyfrilla, Riesen, äppelvin & coca cola och sist men inte minst cykelprylar. I veckan kom det därför ett paket med posten innehållandes tyskt kvalitetscykeltillbehör - Nokon vajerhöljen! Vad gör man inte för att få vintern att gå liksom...
Systemet fungerar så att vajern stoppas in i en teflonbehandlad plastliner som man i sin tur trär små aluminiumhylsor på. Fördelarna ska vara att man får mindre friktion, bättre funktion, fungerar till både växel & broms (sanning med modifikation, det är nämligen olika innerdiameter på linern) och sist men inte minst - det finns i massvis av färger att välja på!
Men för att inte stå på ruinens brant så här i slutet av januari så blev det bara ett kit för växlar eller broms (och inte två) denna gång. Tanken var att byta växelvajrarna och därmed få silkeslen precision i växlingarna och förhöja kvalitén på alla fina timmar som väntar på trainern. Grymt värt - eller hur ;-)
Att montera ihop kablaget var dock lättare sagt än gjort. Den medföljande manualen var, som Competitive Cyclist mycket riktigt påpekar i sin recension - lousy... PDF-filen på hemsidan var något bättre (den gjorde iaf skillnad på växelvajer dragen under lindan och friliggande). Den första träffen för "install nokon cables" var en 8 minuters video utan ett enda ord! Nåväl, vill man få tiden att gå, så är monteringsförfarandet en lämplig terapiövning för stressade stadsråttor.
Till slut blev det ändå färdigt, även om jag avsiktligt lät bli att använda liner för hela vajerdragningen - enbart på estetiska skäl. Fritt ska va fritt så att säga. Resultatet blev riktigt bra (fick t.o.m. en positiv kommentar från min bättre hälft) och efter att nu ställt växlarna perfekt hoppas jag på att det dröjer månader innan de behöver justeras.
No comments:
Post a Comment