Saturday, April 16, 2011

Brevet 300km Malmö

Ungefär som en Vätternrunda fast inte. 8 kom till start kl 08.00 från Shell Holma, och styrde kosan mot Lund i maklig takt. Men någonstans innan stämplingen i Höör var vi 2 som körde någon form av partempo i motvind och småregn. Inte särskilt varmt var det heller, en 9-grader och den lilla neoprenvärmaren som jag klippt till för att skudda cykeldator-GPS:en från vinddrag hade nog även behövts på fötter och knän. Färdmedlet för dagen var min Columbus Capo med Mavic Cosmos-hjul eftersom det var de som passade och hade flest ekrar...

Efter en kort stämpling i Ljungbyhed fortsatte vi över Söderåsen via "Lotta på åsen" (som hade stängt) och ner till stämpling i Kågeröd. Där var det bara att vända om kosan för att en en gång traversera åsen och komma ner till Klippan. Tyvärr började nu distansen ta ut sin rätt ffa i huvudet och vi navigerade fel en gång och fick nöjet att glida genom hela Klippan för att leta reda på rätt väg igen. Vägarna mellan Klippan och Eket var liksom de över Söderåsen vackra men kuperade och sög kraft ur ben och lungor.

Efter stämpling och lite fika i Eket fortsatte så färden genom småkuperat landskap mot, eeeh, vad var det nu... Jo Margaretetorp hamnade vi i till slut. Ett tag kändes det som att vi stannade och läste karta i varenda korsning, fort gick det inte iaf

Till sist så kom vi till motlutet upp mot Rasta Hallandsås där det blev "lunch" i form av en dagens vägtallrik, schnitzel med stekt potatis och bearnaise - mums. När väl lunden var intagen var klockan redan lite över 17 och jag förstod att det skulle bli svårt att hinna hem till 19 (understatement de lux).

Nåja, vi slet vidare i snålblåsten som kom dels från sidan och dels mitt framifrån och hamnade efter lite möda i Helsingborg för sista stämplingen. Färden hemåt sen gick i rätt maklig takt men till slut var vi tillbaka vid Shell Holm och klockan stod då på 20.30 prick.

Några saker jag lärde mig under vägen:

  1. Cykla racer med ryggsäck är bara bekvämt i 2o mil, sen gör det ont i nacke, rygg och armar.
  2. Cykla racer med rygssäck innebär att man får svårt att komma åt maten man har i ryggfickorna.
  3. Cykla racer med ryggsäck har egentligen bara fördelen att man får med en extra tröja och kan variera mellan väst och vind/regn-jacka samt kan prega ner mer mat (som man ändå inte kommer åt och äter) samt ett reservdäck. Detta kan dock lika gärna lösas med en lite större sadelväska på 8-10 liter.
  4. Skriv ordentliga noter, även där det på kartan ser ut att vara rakt fram. I verkligheten är många små vägar så krokiga så att "rakt fram" i själva verket är höger eller vänster. Skriv inte på båda sidorna av ett papper då det kan vara svårt att vända rätt på i fartvinden.
  5. Se till att hålla noterna framme så att man lätt kan läsa in sig på de kommande 4-5 kilometrarna och inte behöver stanna för att läsa kartan så ofta.
  6. Är det under 15 grader i luften och inte sol, kör med vindtät jacka. Visst är det skönt att inte bli svettig om ryggen men konstant nedkylning av fartvind i 12 timmar sliter på lroppen som måste lägga energi på att hålla sig varm
  7. Planera pauserna i förväg, vad ska jag äta/dricka och behöver jag byta om, innan stoppet sker så de är så korta som möjligt. Då behöver man inte cykla så fort och ändå bibehålla en vettig snittfart.
  8. Förvara noter, stämpelkort, pengar, ID, bankkort, etc i små vattentäta plastpåsar med förslutning. Detta var faktiskt något jag lyckades tänka ut innan turen :-)

In alles blev det 306,5 km och 1495 höjdmeter cyklat cilket avverkades på 10 timmar och 54 minuter cykling samt 1 timma och 34 minuter stopptid vilket ger ett rullsnitt på 28,1 km/h och ett totalsnitt på 24,6 km/h. Jag hade räknat med 1 timma stopp och 10.5 timmar cykling på de ursprungliga 296 kilometrarna (dvs samma rullsnitt som uppnått) men väder, vind och dagsform ville annorlunda idag och gjorde totaltiden sprang iväg lite.

Strava:

Bilder:


6 av 8 startande på bild samlade för avfärd från Shell Holma


På väg ut ur Malmö, Tony håller koll på gruppen och solen skiner ännu


Vägkrogslunch på Rasta Hallandsås

2 comments:

Lennart said...

Å jag som trodde att du kunde alla vägar i (västra) Skåne vid det här laget !

NLC said...

Japp, men vet inte riktigt om trakterna runt Klippan och Ängelholm borde räknas till Skåne eller ej. Många små krokiga skogsvägar där...