Thursday, July 13, 2017

Post Mortem

En snabb utvärdering från förra helgens lilla resa:

Kläder

Alla kläder jag packade ner användes under resan förutom den extra underställströjan (eftersom jag aldrig blev blöt på torson) och överdragshandskarna (då det mesta regnet kom på dagen då det fortfarande var hyggligt varmt). Som vanligt funkade det utmärkt med arm- och knävärmarna i merinoull, särskilt när det började bli lite blött eftersom ull även värmer fint i väta. Regnvästen, Rapha Pro Team Rain Gilet, var ett lysande val som ersättare till en traditionell regnjacka eftersom dess ärmlösa egenskap gjorde det mycket lättare att ta den på och av i farten samt att dess tighta passform såg till att inget vatten sipprade in varken ovanifrån eller underifrån. Kunde dessutom ha mobilen lätt åtkomligt i en ryggficka på cykeltröjan utan att behöva oroa mig över att den skulle bli fuktskadad.

På fötterna var det Raphas brevetstrumpor i merinoull som gällde, bytte i Lunner efter 40 + 30 mil till ett par torra(re) inför andra nattens körning. MTB-skor med soversocks nattetid och extra ankelreflexer som komplement till strumpornas reflexränder. Handskmässigt roterade jag mellan två par olika Hestra MTB-handskar med kort resp långt finger och lagom lite padding samt ett par långfingrade ullhandskar från Defeat. Tricket var som vanligt att försöka ha händerna så varma som möjligt för att hålla igång blodcirkulationen och slippa domningar.

Körde båda rundorna i samma bibs vilket kanske kan tyckas lite sunkigt, men med rätt pad i byxan funkar det med. För att känna sig lite fräschare lyxade jag till det med ett "free sample" chamois creme från Rapha inför 60-milaren men jag tror inte det på något sätt var avgörande för avsaknad av sadelskav.

Övernattning

Att krypa ner i en bivvy bag höjer komforten avsevärt även om man bara tar på en puffjacka utanpå cykelkläderna. För drygt ett halvt kilo (270 + 234) gram är det definitivt ett funkis alternativ för kortare och/eller spontana sovpauser. Den jag hade med heter Trekmates Bivvy, kostade 500 kr och är sydd vattentätt material med tejpade sömmar men andas inte särskilt väl så man kan tänka att för längre nätter kan det bli problem med kondens.

Lyse

Både Oscar och jag körde med batterilampor - Hope Vison R4 resp Lezyne Neo - som kanske egentligen gör sig bäst i skogen, men med mörka och ensliga vägar är det rätt skönt att kunna slå över till "helljus" när det går undan utför. Ännu trevligare är det att ha en lägre ljusnivå att ta till när man ligger bakom så att man slipper bli bländad av sig själv. På två nätter och gjorde jag av med ca 40% av batteriet på 3.3 Ah, men då var en del av cykling även i belyst område där 0.3 W (35 lumens) och det var oftast 1.5W (170 lumens) var alldeles tillräckligt. Vid några tillfällen körde jag också med halvläget på 5 W (530 lumens) men behövde aldrig ösa på helt. Baktill hade vi båda stora LED-lampor monterade lågt på vänster sadelstag vilket inte bara gör att bådas lampor syns bra jämfört med att ha dem uppe på sadelstolpen utan att bakomvarande cyklist också slipper se ut som renen Rudolf i nyllet.

Utväxling

Med över 10000 höjdmeter på 100 mil kommer kanske funderingen om vilken utväxling jag hade och svaret är 50/36 fram och 11-delat 12-25 bak. Det enda tillfället när 36/25 kändes som lite för tungt var den där backen utanför Borås med partier upp mot 20% stigning men för att ta den med en rimlig kadens hade jag ändå behövt 32T som störst bak (vilket min bakväxel inte tar). Bortsett från den sträckan var ingen backe för brant för att inte orkas med (och jag har hellre en tät kassett för 99.5% av cyklingen än en som är optimal för de sista 0.5).

Mat

Matutbudet på bensinmackarna i Norge var inte riktigt lika fullödigt som i på östra sidan gränsen. Kanske skulle man ha plockat med sig mer smågodis och en bit mandelmassa från start men å andra sidan kunde jag väntat längre med att börja äta sötsaker.

Väder

Norge bjöd på stabilt labilt väder, aldrig riktigt varmt och inte heller torrt. Men det kunde varit värre om regnet kommit på natten då det både hade blivit kallare och jobbigare att åka utförs. Men sammantaget rätt trivsamt då temperaturer under 20 grader också betyder att man klarar sig på mindre mängder vatten.

No comments: