Sunday, May 6, 2012

Malmö brevet 400K

Dags igen för lite härligt långyckling, denna gång med 7 startande från Shell-macken i Holma. Ändå blev även denna brevet till stora delar en solotur, även om jag från och till hade sällskap av Linus och Mattias.

Direkt efter starten blev delade trafikljusen in oss i tre grupper, Linus & Mattias först, jag, Tony & Christian efter och avslutningsvis med Ingmar & Sven-Erik. Småsnackade bort till Midhem sen körde jag på för att komma ifatt tätduon och i Lomma var vi tre i "topp". Det höll nästan hela vägen till Kävlinge, L&M tog det nämligen lite lugnare i backarna för att sen blåsa på utför medan jag föredrog ett jämnare tempo och de två filosofierna gick inte riktigt att kombinera.

Från Kävlinge och upp mot Åsljunga gick längs 108:an som gav riktigt fina vårkänslor vid bokskogarna särskilt runt Söderåsen trots att temperaturen var blygsamma 10-12 grader och det fläktade på friskt från väst. L&M som legat strax bakom formligen blåste om mig i utförslöpan ner mot Stockamöllan och låg sen några hundra meter framför tills strax innan Perstorp där jag gick om i någon backe.

Norr om Perstorp var det fin-fina småvägar och ännu kallare. Mina knän började knorra lite men med 33 mil kvar var det bara att vika knävärmarna dubbelt och bita ihop. Fina vyerna gjorde det dock uthärdligt.

Sen var det bara att följa gamla E4:an upp mot Markaryd. Breda och snabba men inte så inspirerande vägar kanske och vid Skånes Fagerhult blev det rätt tydligt vad den nya motorvägen några kilometer österut har fått för konsekvenser. Dikesdöden kändes väldigt påtaglig.

Därefter vidare på riksettan med lite mer småbygd med ännu "levande" byar och små affärer.

Strax innan Ljungby anslöt L&M igen och vi tog välförtjänt ett lunchstopp i Ljungby. Lyckades precis komma in mellan två busslaster och fick maten på minuten. Pytt i panna FTW! Precis när vi börjat på kaffet kom Tony & Christian, fyllde på sina vattenflaskor och fortsatte.

Nu började allvaret, redan första metern upp på bron över E4:an höll vi på att blåsa tillbaka igen och sen bara fortsatte det i samma stil. Den breda vägen gav få möjligheter till lä, det var svårt att få till en bra klungkörning när vinden ömsom kom snett från höger, snett från vänster men oftast rätt på. De 7 milen ett tag kändes nästan oövervinnerliga, det är märkligt hur långsamt tiden och kilometerna kan gå ibland...

Någonstans där på vägen delade vi på oss och jag pinnade åter på i ensamt gemak, kanske att jag snart skulle komma ifatt och se Tony & Christian igen? Men inte då, vid stämplingen på Statoil i Halmstad såg tjejen i kassan väldigt förvånad ut när jag frågade om det kommit in några cyklister innan mig - snopet värre. 16 mil kvar nu och förhoppningsvis slut på motvinden. Ut från Halmstad var det sida med, benen verkade pigga igen och jag stannade för att fotografera en välkänd och omtyckt profil.

Sen var det slut på det roliga, det som varit sida med blev kantvind och sida mot. Ner mot Hallandsåsen var det bitivs riktigt tufft och då hade backen inte ens börjat! Till slut kom ändå en vacker skylt som gav hopp om bättring.

Uppför åsens norra sida och för första gången kändes det som att solen hade värme och på vägen ner strilade kvällssolen ner genom bokträdens nyutspruckna knoppar. Nationalromantik på hög nivå.

Sen lite bättre vindar och sidsol det var gick återigen lite lättare att cykla. "Trampe, trampe, trampe" som belgarna säger och innan jag visste ordet av så var det dags för stämpling i Helsingborg. Utanför macken stod en gammal klenod

Och för att orka hela vägen hem blev det "pitstop" även för mig med 2 dubbla ostburgare med extra flott. Beställde kaffe till för att få lite värme i kroppen men det kunde jag varit utan, hetare & äckligare sörja får man leta efter

Sen var man ju nästan på mammas gata och städer, orter & småhålor passerades i rasande takt - Rydebäck, Glumslöv, Landskrona, Häljarp, Saxtorp, Ålstorp, Hofterup, Löddeköpinge, Borgeby, Bjärred, Lomma, Arlöv & Malmö. Inte mycket att visa på bild dock och tydligen tyckte GPS:en likadant för även om den visade hastighet, sträcka & tid korrekt på sista stinten så vägrade den att spela in det samma :-/

Slutstämplade i Malmö 22:38 och hade då cyklat i 13 h 11 minuter + 1 h 17 minuter stopptid. Mycket nöjd med det särskilt med tanke på hur det kändes i motvinden på mitten av sträckan.

Strava:

1 comment:

NLC said...

Lesson learned: Ett extra par benvärmare i ryggfickan är bättre än två par i cykelgarderoben