Sunday, July 10, 2011

Aero

Om man inte orkar träna sig snabbare, kan man då köpa sig till framgång? Tja, kanske i alla fall om vi ska tro på tillverkarna av cyklar och cykeldelar för allt fler prylar marknadsförs med epitetet "aero".

Det började med hjulen - högprofil skulle det vara, minst 50 mm, och så klart i kolfiber. Zipp, Edge/Enve, HED, Lightweight mfl har gång på gång levererat nya varianter av sina hjul med allt mer fälg (Zipps 1080 har t.ex. hela 108 mm profilhöjd), innovativa funktioner som "dimpled surface" (som på golfbollar), hybrid toroidal profil, dolda nipplar, slimmade nav etc allt för att optimera luftflödet runt hjulen.

Men på senare tid har även ramtillverkarna lagt mycket krut på att använda aero-epitetet även i för linjecyklar. Cervelo var tidigt ute med sin Soloist (först i aluminuium sen i kolfiber) och har i dagarna lanserat sin S5-modell som premiärkörs hav bl.a. Thor Hushovd på Tour de France. Specialized ville ju inte vara sämre utan har tillsammans med superbilstillverkaren McLaren tagit fram modellen Venge som hårdtestades i vindtunnlar innan den användes av bl.a. Matthew Goss när han vann vårklassikern Milan-San Remo. Scott har till den här säsongen presenterat Foil, Canyon lekte med orden när de skapade Aeroad, nykomlingen Neil Pryde lanserade direkt Diablo för att bara nämna några.

För proffsen och andra elitcyklister är detta naturligtvis en intressant utveckling, men för oss vanliga dödliga amatörer som inte särskilt ofta håller runt 40-50 km/h mer än några minuter så är det lite som pärlor för svin. Fina pärlor dock ;-)

Dessutom så styr UCI:s regelverk, bl.a. §1.3.020, väldigt hårt hur en cykel ska se ut. För utan dessa begränsningar så hade nyss nämnda fabrikanter troligtvis skapat mycket mer spännande lösningar på ramkonstruktioner än de vi ser på TV idag, kanske vidareutvecklade modeller med drag från denna fina Lotus 110:
Lotus Sport 110 Double Disc

OK, det är inte helt rättvist att jämföra en tempojonne med linjehojjar, men visst hade det varit coolt att köra på med en linje-variant av den? Risken är dock att dessa inte kommer vara tillräckligt snygga att se på och därmed göra cykelsporten mindre attraktiv som TV-sport. Som om inte det fanns andra problem att ta itu med först.

Dock så får jag ju ärlighetens namn också berömma UCI med paragraf §1.3.007
    Bicycles and their accessories shall be of a type that is sold for use by anyone practising cycling as a sport. The use of equipment designed especially for the attainment of a particular performance (record or other) shall be not authorised.
eftersom den gör att vi vanliga dödliga faktiskt får del av alla de $ som plöjts ner i R&D av storfabrikanterna.

Jaha, vad ville jag säga med det här då? Ingenting alls egentligen. Det är kul att se hur utvecklingen går framåt och med tanke på att cyklar likt Lotusen är rätt svår att få tag på så kommer rimligtvis en Aeroad med DuraAce och Mavic Cosmic SL-hjul vara det mest aero jag kommer kunna komma över på ett bra tag.
Men den är ju inte helt fel den heller ;-)

2 comments:

Daniel said...

Betyder det att du ska köpa en sådan?

NLC said...

Jag har ju haft som mål att inte köpa fler cyklar i år, fast kanske det ändå blir något till hösten/vintern. En Aeroad kommer troligtvis inte höja min nivå som cyklist, men känslan kommer definitivt vara ett par snäpp högre!