Saturday, July 2, 2011

RA(a)S 2011

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Racet över Skåne och tillbaka var ett av dessa tillfällen. Jag hade tänkt mig sol och svaga vindar, istället blev det regn och rätt kraftig nordlig vind. Tävlingsledningen med Erik i spetsen hade nog tänkt sig gemytlig lunch i Ravlunda Bränneri, men det var abonnerat av ett bröllopssällskap...

Trots vädret var vi ändå 7 cyklister (alla med vackra stålcyklar) som hade ställt upp på Möllevångstorget i arla morgonstund. Efter en dragning av rutt och regler av Erik, rullade vi iväg runt 8.15 med sikte på Skånes östkust. Regnet kom och gick men vi höll ihop rätt bra i en grupp om fem åtminstone de första 4.5 milen fram till Harlösabacken. Där fick mina ben plötsligt ett ryck och sen var de andra en bra bit bakom.

Och den luckan höll sen hela vägen till Ravlunda (där det blev kalla handen för mig att få en matbit). Jag vimsade runt lite runt på stället för att vänta in de andra (inklusive tävlingslednignen) men när de inte kommit efter en kvart och hunger rev ordentligt i magen så böjde jag lite på reglerna och körde jag vidare till Vitarby och kalasade där stort på vad lanthandelen hade att erbjuda i 45 minuter till. Sen tillbaka till Malmö där jag sladdade in på Möllevångstorget igen ca tio i fyra.

Trots att det nu inte riktigt blev som det kanske var tänkt, så var en väldigt fin runda (kanske vändpunkten skulle varit Kivik) och trevligt sällskap. Hoppas det blir repris nästa år!

Bilder:


Vackra skånska vägar


Hade jag vetat vad som väntade efter nedförsbacken till Ravlunda hade jag nog tagit höger här med en gång...


Mums vilken middag!


Uppe på en av Skånes åsar


I mål, 200 km och ca 1000 höjdmeter på 6h 24min rulltid

Strava:

Banprofil:

2 comments:

Daniel said...

Grattis till vinsten. Eller hur det nu blev...

NLC said...

Ja, vi får väl se vem som vann - "det är ju ändå ett race" som Erik sa någonstans på vägen.

Jag hade ju inte tänkt mig att köra en 15 mils solotur, men det gick rätt bra det med. Var på väg mot soppatosk i Ravlunda och när de inte kunde fixa käk så besluten blev därefter...

Kanske skulle man ta en sån här tur lite oftare? Fast bara om det är sol och fint väder.