Sunday, June 5, 2011

Malmö-Karlskrona ToR

Tog en sväng med racern till Karlskrona och hem igen över helgen. Varför inte liksom, det är ju bara lite drygt 20 mil dit (trodde jag).

Startade straxt efter 9 på fredagen och följde i princip samma rutt som på 30- & 60-milarna till Höör. Sen blev det valda delar av Sverigeleden (och ett par kilometer grusväg) mot Kristianstad och sen norr om Ivosjön och på cykelspåret till Karlskrona och Trummenäs. På det stora hela relativt lättnavigerat men svängen norrut från Kristianstad visade sig vara en rejäl omväg.

Varmt var det också, särskilt efter lunchen då temperaturen stadigt låg runt 28-29 grader samtidigt som det kuperade landskapet mosade benen möra. På det en sidvind/motvind som följt mig sen Höör och det var nära att jag blev en välrökt makrill redan innan Ronneby men en välförtjänt dricka- och pustpaus i Bräkne-Hoby räddade mig. Tills slut sladdade jag ändå in i Trummenäs och spisade där kungligt med sill och potatis, öl och (wait for it) snaps! Den visste var den tog...

Totalt avverkades 267 km och 1530 höjdmeter på 8 h 43 min exklusive matpaus i Kristianstad, pustpausen i Bräkne-Hoby och några kartläsarstopp som in alles var på ca 55 minuter. Rullsnitt runt 30,5 km/h och totalsnitt på 27,8 km/h.

En liten film från bokskogarna utanför Höör:

(tror minsann man ska ha hjälmkamera istället för handhållen mobilkamera, kanske lite mindre gung då ?)

Strava:

För hemresan planerade jag rutten lite smartare och hade bättre tur med vinden. Startade dessutom efter lunch så även om det var varmt i början blev det svalare framåt kvällen när kroppen behövde det som mest och magen var välfylld redan från start. Turen gick nu över Sölvesborg och sen fick jag en skön körare uppför Linderödsåsen mellan Östra Sönnarslöv och Huaröd. Uppe på åsen blev det härlig "power cruising" i 39-40 km/h en bra stund de sista milen mot Lund och som avslutning så körde jag min vanliga pendlingsrutten på 38 minuter blankt. Tempoben, check!

Lite kortare, 238 km, "bara" 1115 höjdmeter och mycket snabbare körning resulterade i 7 h 15 min cykeltid + 15 minuter stopp för kartläsning och kissepaus gav en ett rullsnitt på 32,8 km/h och totalsnitt på 31,7 km/h. Inte illa :-)

En fin skylt som välkomnar en tillbaka till Skåne:

En liten film från min "power cruising":

Så här glad blir man av det:


Strava:

Summa summarum, dryga 50 mil cyklade på en helg och däremellan god mat, gott dricka och underbart sällskap i ett somrigt Blekinge. Kan det bli bättre? Jag tror inte det.

No comments: