Saturday, May 22, 2010

Cykel City Gran Fondo

Så var det dags för dagen D där 137 km och nästan 1100 höjdmeter skulle avverkas i trakterna NV om Eslöv - upp och nedför den otroligt vackar Söderåsen. Som uppvärmning tog jag finracern till Staffanstorp (17.5 km) för att därifrån få bilskjuts av en cykelkollega. Vi kom rätt tidigt till startområdet och det var rätt mycket pirr i benen efter att nummerlapp och tidtagningstransponder hade hämtats ut.

Efter masstarten kl 9 bakom bil (som det är på proffstävlingarna) inledde jag lite avvaktande och tyckte att jag hamnat i en relativt snabb klunga. Fram till första backen åtminstone för där tog det stopp - för de andra alltså. Med pigga ben körde jag istället ikapp klungan framför vilken innehåll lite snabbare och fram för allt mer rutinerade cyklister.

Det blev fin körning med mycket belgisk kedja, imponerande att se och vara med om. I nästa backe upp mot Stenestad ryckte jag och en exil-dansk iväg med fortsatt pigga ben och blev inte inhämtade förrän en bra stund senare på väg mot Ljungbyhed. Därifrån var det dags för den sista stigningen "Lotta på Åsen" enligt somliga Skånes brantaste backe. Men jag vet inte, när jag väl fick ner kedjan på lilla kakan fram gick det inte så farligt och tillsammans med exil-dansken byggde vi återigen en lucka som räckte nästan ända till Ask.

Därifrån blev det återigen snabb klungkörning, men mer en-led troligtvis pga möra ben & huvuden hos majoriteten av de cyklande. Väl i mål vid 13-tiden blev det en tid straxt under 4 timmar (tror jag) och därmed en snittfart på ca 34 km/h. Vad gav för plats i resultatlistan får vi se sen.


Visa Cykel City Gran Fondo 22/5 2010 på en större karta

Sen var det att käka lite bananer och mat, dricka lite vatten, snacka skit med de man kände (dvs Janne som jag åkte bil med till loppet) etc. Vid halv tre tiden var det så dags att rulla hemåt för som avslutning på denna dag tänkte jag vara precis så galen som blog-namnet ger intryck av och cykla hem. Från Eslöv gick så turen via Örtofta, Kävlinge, Borgeby, Bjärred, Lomma och till Malmö - totalt ca 47.5 km. Tyvärr dog mobilurens batteri med 3 km kvar till Davidshall, det orkar visst bara 5 och en halv timmas GPS:ande...


Visa Hem från Eslöv på en större karta

Så totalt 202 km på en dag, kanske dags att fundera på vara med i något Randonée-lopp?

No comments: