Sunday, March 28, 2010

Tour Skegrie

Väst-sydvästliga vindar på 6-8 m/s gjorde att dagens cykelrunda blev en sväng söderöver från Malmö på stålracern. Hade först inga planer större planer mer än att rasta benen och rensa skallen, men hamnade till slut i Skegrie och vände norrut igen vid skylten "TRELLEBORG 6". Inte för att jag ogillar "Trellehulla", tvärtom är det en rätt fin stad med en allé av palmer sommartid längs den västra infarten, utan för att vägalternativen när man kommer från nordväst är begränsade till E6, 101:an och Tommarpsvägen från Skegrie.

Trots det något spontana vägvalet längs turen blev det ändå en rätt fin och väl sammanhållen runda. Hade jag dessutom följt min första instinkt och tagit höger innan Östra Värlinge och sen vänster upp mot Steglarp hade jag sluppit passera oljegruset utanför Fuglie två gånger. Men det gjorde inget för vägen mellan Fuglie och Steglarp är så himla vacker och skön att cykla. Särskilt när man stärks av en god medvind :-)

Så här såg det ut på kartan (tyvärr muppade GPS:en ur lite under sträckan så jag fick fylla i för hand rutten mellan S Åkarp och Fuglie samt mellan Arrie och Glostorp). Det blev totalt 66.8 km på 2h 18 min ~29 km/h rullsnitt.


Visa Tour Skegrie - 28/3 2010 på en större karta

Klädsel: Ullfrottéstrumpor, MTB-cykelskor, GORE cykelbyxeknickers, Newline överdragstajts, Vento långärmad cykeltröja, GORE vindväst, NoName tunn hjälmmössa, Lillsport skidhandskar, och (så klart) Giro Atmos cykelhjälm & Rudy brillor. Alldeles perfekt!

No comments: