Wednesday, November 4, 2009

Survivor

var inte bara det amerikanska versionen av Robinson även temat för dagens cykling.

0-gradigt i luften och en styv kuling från OSO gjorde turen mot Lund till en riktig vikingaetapp. Inne i Malmö trodde jag att det var motvind för det gick trögt att trampa över 27-28 km/h, men väl ute ur Burlöv fick vinden fritt spelrum rakt på näbben... När det ven och drog som värst runt öronen fick jag t.o.m. ställa mig upp och bröta i de svaga nedförsluten för att komma upp i hela 20 km/h (!). Gårdar och dungar på hundra meters avstånd gav relativt mycket lä, då och då kom vindbyar som vred något mot höger och tog med framhjulet på en dans. Väl inne i Lund var det helt oväntat medvind i motvindstunneln och jag gjorde utan större ansträngning sträckans högsta hastighet på 34 km/h. Cykeltid ca 55 minuter

Sen hann det både regna, snöa och börja regna igen innan vinden avtagit och vridit något mot ost och det var dags att cykla hem igen. Ute på åkrarna var det mycket glest på cykelbanan, riktigt skönt faktiskt. Cykeltid ca 43 minuter.

Värt att notera är att en 20% överspänd 10W framlampa funkar ytterst effektivt för att hitta alla de stollar som a) klär sig mörkt/svart och cyklar utan lyse b) klär sig mörkt/svart och sätter baklampan fram på styret c) få folk som går på cykelbanan att flytta på sig långt innan man skulle orka plinga på dem. Vänta bara tills jag monterar i 20 wattaren =)

1 comment:

Lennart said...

Då tar det väl eld i skogen ?