Monday, November 9, 2009

Diesel


Ibland känner man sig tung men stark på cykeln. Idag var en sådan dag. Trots den intensiva motvinden på 7-8 m/s och ett lätt duggregn forcerades vägen till Lund med kraft. Någonstans i Åkarp började jag få mentala bilder av dieselloket från Rostock, Jan 'Ulle' Ullrich, vilket förstärktes när jag körde ifatt och om en stackare som kämpade och slet på babyblå Centurion hoj i utsträckt kräkposition. Jag rullade kamratligt om i mitt tunga tempo och drog honom på rulle 2-3 km över åkrarna till infarten till Lund där stigningen börjar. Några minuter senare stannar jag för rött vid ett trafikljus och upptäcker att bakbromsen ligger duktigt emot fälgen. Efter att ha lättat på justerskruven rullade loket vidare och tänkte att det blir nog lättare hem...

No comments: