Wednesday, September 28, 2016

Marginal Gains

Häromdagen vägde jag vajer och hölje till bakväxel min BMC TE02. Heldraget hölje från växelreglage och hela vägen bak gick på 52,9 gram + 6,0 gram för den lilla dämpande skumgummibiten för att slippa skrammel inuti ramen byttes mot Jagwire Elite Link med 9 gummigrejor vilket in alles blev 46,3 gram. Plus att den nya vajern var 3 (komma noll) gram lättare så totalt sparades hiskeliga 15,6 gram och på köpet fick jag siliconlena och stensäkra växlingar genom hela registret.

Sporrad av denna enorma framgång gick jag även loss på hölje och vajer till framgaffelns fjärrstyrda låspinne med kvarvarande liners och alu-hylsor. Höljet, som var en bra bit för långt efter att jag sänkt och kortat styret, gick på hiskeliga 17,5 gram medan ersättaren vägde in på 8,6 gram + att jag nog klippte av (minst) ett gram vajer så vips var ytterligare 10 gram borta.

Nästa vecka överväger jag att också tvätta cyklen...

4 comments:

Kerstin said...

Hårklippning, örontvätt, nagelklippning, titankallingar ...

Stina said...

Hihi, jag tänkte oxå förslå en hårklippning .. kanske plus en tarmsköljning?! ;-)

och varför bekymra sig om kallingar alls :-)

Kram

NLC said...

Håret är (numer) klippt, kallingar har man ju normalt sett inte under bibsen. Tarmsköljning... Njae, där går nog gränsen =)

Stina said...


Nåväl, då får du väl fortsätta att byta ut del för del på cykel(e)n istället ;-)

/S