Wednesday, September 18, 2013

Moddning av B&M Ixon IQ (DIY)

I slutet av förra året inhandlades två lampor från B&M, en Ixon IQ för allmän pendling och träningsrundor utan dagsljus samt en Lumotec IQ Cyo (T) för de "lite längre strapatserna" (svamlade lite inför det inköpet här). Efter en lång höst & vintersäsong kan jag konstatera att ljusbild och styrka på Ixon-lampan uppfyllde förväntningarna och har varit (tillräckligt) bra för mig. Dock har det gnagt lite att batterierna sitter inuti lamphuset och inte externt.

Fördelen med det senare tycker jag ffa är att man kan placera vikten där man vill ha den (ett tungt lamphus tenderar att svikta mer när vägen är dålig) och som bonus får man dessutom möjlighet att använda en ack med högre kapacitet (och därmed få längre brinntid). För även om 5 h på 40 lux är tillräckligt för att cykla till & från jobbet så är det lite i underkant (som back-uplampa till dynamolampan) för en hel natts cykling. (Disclaimer: Det finns värre/starkare varianter där ute, bl.a. andra generationen av Philips LBL, så om du tycker 40 lux är för klent så kan du sluta läsa här).

Efter att ha läst lite på ett tyskt internetforum om Kontaktschwierigkeiten Ixon IQ så började det klia lite i fingrarna. Om jag bara kan plocka isär lampan lite snyggare än den tyske trådskaparen så kanske jag kan löda på två tåtar och ändå få ihop allting igen? Bäst att prova!


Kommer den någonsin bli sig lik igen?

Med en liten hammare och en lagom liten skruvmejsel fick jag den lilla sprinten bort.


Lagom stort var i det här fallet en diameter på 2,5 mm

Med underdelen avplockad blev det enklare att fotografera batteriernas kontaktytor. Med 4 AA i serie är det rimligen så att två av dessa är sammankopplade medan de två andra är +/- in till lampan. Lite gissningslek!


Den översta är -, den till vänster är +, de andra två säger ingenting

Batteriblecken var dock inget att löda på så även den delen fick petas loss. Den satt med två plastklammrar i sidorna samt en hållare för knappen i ovankant, men med en annan liten skruvmejsel (spår denna gång) och milt våld kom den loss utan synlig skada på övriga delar. Fram med lödkolven!


Friskt kopplat, hälften brunnet...


Från sidan

Kopplade in ett batteriet och tryckte på knappen. Ingenting hände :-(

Svor lite grann över min dumsnålhet och frågade mig själv både en och två gånger varför jag inte bara hade köpt en (eller två) Ixon IQ Speed från början om jag nu var så sugen på externt batteri. Efter en stund kom jag dock på att utan plastdetaljen med batteriblecken så finns inget som håller emot när man trycker ner on/off-knappen... Efter att den modifierats något och tryckts tillbaka på sin plats fungerade det mycket bättre.

Även den plastdetalj som fungerar som batterihållare var nödvändig att ha kvar inuti lamphuset eftersom den utgjorde en del av gångjärnet, så även denna plast fick smaka på en vass avbitartång så att sladden kunde passera fritt. Sen var det bara att hålla ihop allting och banka/trycka tillbaka sprinten.


Lampan åter ihop(a)monterad

För att inte vara begränsat på var lampan & batteri kan placeras så satte jag en kontakt direkt i lamphuset och skarvar med lagom lång sladd till batteriet efter behov. Lamphuset har dränering i underkant så det borde inte behövas tätning runt hålet, det som rinner in den vägen kommer rinna ut en annan väg.


Ett lagom stort hål för sladden

Efter monteringen var det dags att prova igen, lampan fungerade fortfarande. Puh...


Tada!

Tyvärr tog denna modd bort möjligheten att fortsatt använda 4 st AA i lamphuset (eftersom sladdarna är lödda bakom batteriets kontaktbleck så kommer två av blecken inte emot sina polare på kretskortet). Det kanske går att åtgärda genom att helt enkelt koppla ihop dem, men å andra sidan kan jag lika gärna koppla in en batterihållare för 4 x AA om formatet på batterierna skulle visa sig vara viktigt.

N.B. Att som på bilden ovan använda en RC-ack med mer spänning än 6 V kanske är en dålig idé för livslängden, kommer nog byta till en 5 cells ack framöver.

Jaha, undrar vän av ordning: Efter att du meckat runt med allt detta vad blir det för brinntid på maxläget då? Svaret är enkelt; jag vet inte. Men med 2100 mAh så var det specat till 5 h och om kapaciteten hos externa batteriet är större så borde det blir mer :-P. Med ett 3700 mAh som på bilden kanske uppåt 9 timmar, kommer säkert uppdatera med mer exakta siffror senare. Men just nu är det inte intressant eftersom jag kör med navdynamo på de långa breveterna.

Näha, säger vän av ordning: Men vad ska du ha lampan till då? Som innan tror jag, pendling och träningsrundor utan dagsljus. Förmodligen som komplement till dynamo på längre breveter. Med lampan på eco-läge samtidigt kan bli skönt när man kör i grupp och ligger på rulle och inte vill blända sig själv på framförvarande cyklists vita vader.

Bonus: Efter att ha läst omdömet/recensionen av "Lumotec IQ Cyo dynamo headlight" bloggen "Don't talk to me about bikes" så börjar det åter klia lite i fingrarna. Med en Lumotec IQ Cyo + en Ixon IQ, båda på batteri, och en listigt placerad strömbrytare för "dynamolampan" så skulle man kunna få 10/40/60/100 lux. Värsta pendlargrejjen! Men det får bli en annan gång.

No comments: