Sunday, September 15, 2013

Malmö 200K brevet

Årets avslutning på brevetsäsongen blev en liten revanch på årspremiären i april. Med varmare väder och mindre kläder (eller kanske mer rätt kläder) gick det mycket lättare att cykla. Kändes bra redan på väg till starten med en lätt dimma över åkrarna som snart lättade när solen började värma lite smått.


Mysig morgon

Till starten hade det kommit 11 glada cyklister i blandade åldrar, för 4 av dem var det första gången. Efter att stämpelkorten delats hann vi med lite snicksnack innan vi gled iväg prick 08.00.


Samling vid pumpen


Ready to rumble!

Som vanligt körde vi i samlad tropp ut genom Malmö och som vanligt var det rött vid varenda trafikljus man kunde hitta. I höjd med Sydsvenskans gamla hus var det nog med myspysandet och jag sa tack & hej till Tony och började köra på i ett lite högre tempo. Målet för dagen var en runda på runt 7 timmar, men med så fina förutsättningar med väder & vind kändes det som att det kunde nog gå lite fortare än så.

Sträckan upp till Marieholm rullade på fint och efter en snabb (men artig) stämpling rullade jag vidare mot Ystad. vid vändningen österut på lv 104 kom en lite otrevlig överraskning med motvind och och solen gömde sig bakom trista moln, men humöret var fortfarande gott och benen pigga så det var bara att pinna på.


Övedskloster

Vid Sjöbo hade jag hoppats på att slippa motvinden, men samtidigt som rutten vek söderut verkade vinden vrida åt samma håll. Bara att gå ner i bocken och tugga lite alltså. Men så vips stod man vid VIP-bordet i Ystad och funderade på om man skulle ta den där mumiefikan eller inte.


Lyxigt värre

Det blev inte, istället kalasade jag på det vaniljgifflar som jag hade med mig i ryggfickan och sköljde ner dem med lite härligt svalt vatten. Vinden kom snett bakifrån och på det hela taget var det en väldigt trevlig tur tillbaka till Malmö.


Är det lin eller är det en tistelåker?

Trevlig förutom två saker då:
1) Trelleborg: Jag förstår inte hur svårt det kan vara att bygga cykelbanor + skylta så att man kan ta sig längs, men inte på 9:an (eftersom den är belagd med cykelförbud), genom den hålan.
2) Kämpingevägen/Trelleborgsvägen: Att på en sträcka av ca 5 km behöva var med om 4 bilister som prompt ska köra om andra bilister fastän de har möte (nämligen mig) på denna hyffsat smala väg är för mig en gåta. Särskilt eftersom det har skett nästan varje gång jag cyklat Malmös 200K-brevet och inte alls lika frekvent händer på någon annan väg jag cyklat på. Jag antar att det har något med vattnet att göra...

Slutstämplade i Malmö prick halv tre, tog en glass på det och rullade sen in mot "gamla stan" för att fylla på med lite falafel innan cykelturen hem igen.

Strava:

No comments: