Sunday, April 4, 2010

Mera Lera

Är inte bara det fyndiga namnet på en MTB klubb i Linköpingstrakten utan också temat för dagens cykeltur. Under förmiddagen hade den röda raketen modifierats med en Marzocchi Bomber Dirt Jumper II framdämpare som tidigare satt på GT:n samt ett Mavic CrossRock bakhjul eftersom mitt gamla LX-baknav från 99 nu fullständigt håller på att ge upp (och baknavsras vill man inte ha i skogen).

Nåväl, gårdagens små stumpar av skogsväg och lera i färskt hade gett blodad tand och efter lite kartstudier lades planen ut att undersöka möjligheterna till seriös XC-cykling runt den lilla kullen NV om Fårösund. Enligt kartan fanns de 3 olika traktorvägar som grundalternativ, gott så.

Väl ute i skogen hittade jag rätt snabbt en bra och fin traktorstig som gick uppför höjden och vid toppen av denna stig även nedfarten på en av andra stigarna. Att bryta runt i skogen på 1 växel (för dagen 42x16) och lagom pumpade däck var underbart skönt och snart brydde jag mig inte om att försöka styra runt de största vattenhålen utan gled majestätiskt igenom dem med lera och vatten upp till öronen som resultat.

Tyvärr muppade GPS:en ur här nån stans så resten av färden fick bli hemmaritad i google maps, summerar man det hela så var det helt enkelt ett antal vändor upp occh nedför dessa tre traktorspår med ökande fart och intensitet under hela passet. Till sist vände jag upp på höjden och gled ner mot byn igen på andra sidan knölen och väl hemma stannade mätaren på 28.5 km och 1h 22min. Inte samma snittfart som på landsvägen men å andra sidan betydligt intensivare :-)

Karta:

Visa Påskdagstur 4/4 2010 på en större karta

No comments: