Thursday, October 8, 2009

300 mil+

MTB:n var inne på service i tisdags för att få bukt med ett märkligt "vevlagerknek". Det visade sig beror på att höger vevarm (den på drivsidan alltså) inte satt ordentligt fast på vevaxeln. Man kan t.o.m. säga att den satt lös. Jag skyller på lunds gatstenar och inte det intensiva användandet av cykeln... Dessutom blev hjulen riktade och runda samt att bromsbelägg bak byttes till typen "all weather" (dvs avsedda för blöta).

Eftersom jag lämnade in cykeln redan kvällen innan bokad service så fick jag det tvivelaktiga nöjet att använda mig av Skånetrafiken tjänster. Hem från Lund var det inga problem, tågen gick i tid från Lund C och anlände utan bekymmer till Malmö. Men till jobbet fick det bli bussen (linje 169 eller 171) vilken nominellt ska avgå var 5 minut och ta ca 25-30 minuter till min hållplats Lund. Gick ifrån dagis i 07.40, klev in på jobbet 09.35, 55 minuter senare. Det betyder att jag (åtminstone vissa mornar) faktiskt cyklar fortare än bussen :-)

Så det var alltså en fröjd att igår återigen få grensla den röda raketen och cykla till Lund, i höjd med (gamla) vattentornet passerade jag dessutom 300 mil på trippmätaren för årets cykling. Inte sååå tokigt med tanke på att jag inte gjort en enda långtur. Än.

[EDIT] Lämplig klädsel på väg hem igår (12 grader, uppehåll, 5-6 m/s sidvind) var cykelbibs, Humvee 3/4 shorts, långärmad 8848-tröja, en WS-stopper väst och kortfingrade cykelhandskar. Lite svalt i början men precis lagom efter ca 10 minuter.

No comments: