Tuesday, June 23, 2009

Ohälsa

Ohälsa - † som icke är vid god hälsa, icke frisk, sjuk­lig, sjuk

Efter förra veckans VAB och midsommarhelgens drabbning med mygg, grill, sill & nubbe var det efter en lång dag på jobbet igår även min tur att krypa till korset (vårdcentralen), bli topsad i halsen, stucken i fingret och diagnostiserad som "halsflussare"... Inget annat å göra än att bunkra upp med kåvepenin, ipren (eller annat likamedel), te med honung och rejält med glass eftersom det inte bara är jag utan alla tre här hemma som nu fått samma åkomma. Som tur är har svärmor kommit ner för att hjälpa till, vilket vi är mycket glada för.

Andra saker som är ohälsosamma är att t.ex. att webfönstershoppa cykelprylar i allmänhet och racercykelhjul i synnerhet. Ska det vara areo (äro) eller ska det vara lätt? Ska det vara höga eller låga profiler? Ska det vara få ekrar eller ännu färre ekrar? Vad gör ett hjul snabbt och vad gör det komfortabelt? Frågorna blir många och tillverkarna (det finns otroligt många) anser sig alla ha lösningen på alla cyklsiters problem om man bara väljer deras produkt.

Kolla bara de här goingarna med 58 mm profil från Williams Cycling:


Och dessa 60 mm höga carbonhjul från Soul Bikes


Eller varför inte ett par "klassiska" Mavic Ksyrium SL (där framnavet är delvis i carbon!) med heta rödeloxerade nav



Och på tal om rött så är Fulcrum Racing Zero Red ett hjul som minst sagt sticker ut!


En sak är åtminstone klar, alla alternativen gör plånboken både lättare & mer aero och säkerligen gör de alla bra prylar, men jag säger: med starkare ben cyklar du fortare. Hoppas nu bara att skiten i halsen försvinner snart så jag kan fortsätta vara cykelvägens galna riddare mellan Malmö & Lund!

2 comments:

Rilleman said...

Du är härmed nominerad till "Årets jävla finaste inlägg!". Så.. fint!! Fulcrum for teh win!

Jag vill ha hyggligt lätta hjul med aeroekrar och en höjd på fälgen som ger en acceptabel aerodynamisk strömning utan att bli så höga att de fångar för mycket sidvind. Mitt val är ännu så länge Fulcrum 3:or.

NLC said...

Jag tror helt och fullt på att det som man tycker är snyggt och trivs med också är det snabbaste oavsett vad tyskarna på Tour Magazin mäter fram. Lätt och aero, det är bra skit det!