Monday, April 20, 2009

Kadens

Det senaste numret av tidningen Kadens (med stor cykelpendlarspecial) trillade ner i brevlådan i fredags och kittlade under helgen mina cykelsinnen alldeles för bra och således blev det tvåhjulig transport till och från jobbet idag. Gårdagskvällen ägnades åt förberedelser som att försöka skruva ner framdämparens slag till 80 mm (omöjligt utan en ca 30 cm flat skruvmejsel) samt vända styrstammen (nästan lika lätt som dess titanbultar).

Väl ute på vägen började jag ändå fundera på om det inte var stel gaffel, smalare däck och fetare bromsar som är rätt melodi för pendlarcykling, t.ex. en Merida S-Presso i8-D. Eller så hänger man på ett par Mavic Speedcity och ett par Hope Tech Mini, kanske byter gaffeln till något billigt i alu med skivbromsfästen och vips så har jag en ännu snabbare och snyggare hoj!

Fast med en cykelresa t.o.r. till jobbet per månad blir milkostanden rätt hög... Betyder denna insikt att jag börjar bli gammal ?

5 comments:

Cattis said...

För famljeekonomins skull kan vi ju hoppas det. Eller så vill du bara lägga pengarna på fler kameraprylar;)
/C

Rilleman said...

Nej Nils. Det är alla stora siffror i ditt personnummer som betyder att du börjar bli gammal... Tack för inspirationen att slänga på 1"-slicksen på Stevensen. Eftersom Sven ändå inte köper den så kan jag ju lika gärna ha lite kul själv! ;-)

NLC said...

Hmmmm, 1"-slicks! Det tror jag minsann jag har monterat på ett par Mavic Crossride hjul (med gula nav) i källaren :-)

Sven Wennerström said...

Nej Nils, du är bara gammal om du låter dig hindras av denna insikt. Och Richard, jag ska visst köpa din hoj så snart priset är det rätta.

NLC said...

Tack Sven, nu vet jag vad som måste göras för att jag ska känna mig ogammal!