Numer så är det 40 km/h som allmän hastighetsbegränsing i Malmö innerstad, med lätt medvind hade det blivit en rätt lagom rytm att cykla även racer i. Om bilarna inte ändå fortsatt att köra 55-60 km/h som de brukar...
...psyklist...
Saturday, February 27, 2010
Racerpremiär, del II
Det blev till att cykla hem igår också och med en temperatur runt 5-6 grader hela dagen och vindarna var svaga från syd-sydost kunde jag inte hålla mig utan tog den lite längre rundan hem. 3 km extra väg, men 15 sekunder mindre (!) cykeltid. Att inte behövs stanna eller göra skarpa svängar utan bara få koncentrera sig på att näst intill ljudlöst susa fram över ett ännu vinterklätt landskap var helt underbart.
Vägarna var mestadels torra eller fuktiga av smältvatten. På sina håll stod snövallar vid sidan av vägen upp över mina öron. Mäktigt...
Åsso en karta!
Visa Cykelpendling 26/2 2010 på en större karta
Vägarna var mestadels torra eller fuktiga av smältvatten. På sina håll stod snövallar vid sidan av vägen upp över mina öron. Mäktigt...
Åsso en karta!
Visa Cykelpendling 26/2 2010 på en större karta
Friday, February 26, 2010
Racerpremiär!
Visst var det blött på marken och och mörkt på himlen men ändå rejält med vårkänslor i luften när stålracern fick ut och rastas för första gången i år! Tyvärr var inte benen på samma humör så det blev en tid på strax under 50 min till Lund. Ändå mycket mysigare än att cykla dubbat MTB SS genom snö & slask :-)
Thursday, February 25, 2010
GPS Test
Har provat GPS:en i min nya mobilur med en fin app som heter "My Tracks". Dagens cykelpendling (21 km skrattfest i 6-8 m/s motvind, duggregn, överraskande nya snövallar) användes för att testa satellitmottagning och handhavande av appen.
Bortsett från den lusiga tiden (55 minuter "moving time"), så var mottagning, kartsynk, user interface och uppladdning av kartdata till Google Maps helt OK. Resultatet blev som nedan.
Visa Track 2 på en större karta
Bortsett från den lusiga tiden (55 minuter "moving time"), så var mottagning, kartsynk, user interface och uppladdning av kartdata till Google Maps helt OK. Resultatet blev som nedan.
Visa Track 2 på en större karta
Wednesday, February 24, 2010
Prime Time
Är inte bara den tid på kvällen då de bästa TV-programmen går utan även en hyffsad sammanfattning av dagens cykelpendling.
Efter att ha lämnat Oscar på dagis styrdes den röda singlespeed-raketen mot Lund och även om motvinden bet i skinnet, cykelbanan i Arlöv bjöd på oväntat hårt motstånd (150 meter helt oplogad snösörja), möte med breeeed traktor på cykelvägen mellan Åkarp och Hjärup samt otur med i princip varje rödljus i Lund så kom jag fram efter 55 minuter på rull.
På runt kl 17 cyklade jag hem och hade fin-fint före med lagom sid/medvind. Där som det gick trögt på morgonen flög jag fram ända fram till att stadens sävliga "puls" och av is spåriga cykelbanor drog ner på tempot. Ca 47 minuter tog hemfärden vilket totalt gav en tid på 1 h 42 min, snabbast i år (hittills) :-)
Efter att ha lämnat Oscar på dagis styrdes den röda singlespeed-raketen mot Lund och även om motvinden bet i skinnet, cykelbanan i Arlöv bjöd på oväntat hårt motstånd (150 meter helt oplogad snösörja), möte med breeeed traktor på cykelvägen mellan Åkarp och Hjärup samt otur med i princip varje rödljus i Lund så kom jag fram efter 55 minuter på rull.
På runt kl 17 cyklade jag hem och hade fin-fint före med lagom sid/medvind. Där som det gick trögt på morgonen flög jag fram ända fram till att stadens sävliga "puls" och av is spåriga cykelbanor drog ner på tempot. Ca 47 minuter tog hemfärden vilket totalt gav en tid på 1 h 42 min, snabbast i år (hittills) :-)
Monday, February 22, 2010
Dagens cykling
Idag var det inte muntert i spåret. Hela vägen mellan Åkarp och Lund var det fullt med drivsnö som blåst in över cykelbanan från åkrarna. På morgonen forcerades snödrivor med stor kraft och framgång enär de fortfarande (vid 6-tiden) var av lös luftig nysnö. Fram till Hjärup vill säga för där blev det helt enkelt bara för mycket och jag retirerade ut på bilvägen. På vägen hem var det ännu sämre plogat och redan ut från Lund var den slaskigt härliga vägrenen på bilvägen den enda framkomliga vägen. Undrar hur det ser ut imorgon?
Här är en snubbe som verkar ha haft en betydligt bättre pendlarmorgon...
Här är en snubbe som verkar ha haft en betydligt bättre pendlarmorgon...
Saturday, February 20, 2010
BMX is back
Mediehipsters på fjantiga fixies vik hädan, för nu kommer 80-talet tillbaka i full kraft och den klassiska BMX:en med 20" hjul kommer bli det nya svarta i cykelsfären. Som den cykelnörd jag är bjuder jag på lite fina länkar:
Communities
http://www.swebmx.com/
http://www.bmxer.se/
http://www.chainlife.se/
http://www.swebikers.se/
Klubbar
http://cph-bmx.dk/
http://www.kungsbackabmx.se/
http://www.bastadbmx.blogspot.com/
Youtube
Ett varv på Malmös BMX bana
Dave Mirra flippar 360
Lite dirt
Lite flatland
RAD BMX från 1986
Tillverkare
http://www.animalbikes.com/
http://www.easternbikes.com/
http://www.flybikesbmx.com/
http://www.macneilbmx.com/
http://www.subrosabrand.com/
http://www.theshadowconspiracy.com/
Butiker
http://www.childstore.se/se/
http://www.ridesupply.se/
http://www.cyclecomponents.com/
http://www.cykelkallan.com/
http://www.bmxracing.se/
Enjoy!
Communities
http://www.swebmx.com/
http://www.bmxer.se/
http://www.chainlife.se/
http://www.swebikers.se/
Klubbar
http://cph-bmx.dk/
http://www.kungsbackabmx.se/
http://www.bastadbmx.blogspot.com/
Youtube
Ett varv på Malmös BMX bana
Dave Mirra flippar 360
Lite dirt
Lite flatland
RAD BMX från 1986
Tillverkare
http://www.animalbikes.com/
http://www.easternbikes.com/
http://www.flybikesbmx.com/
http://www.macneilbmx.com/
http://www.subrosabrand.com/
http://www.theshadowconspiracy.com/
Butiker
http://www.childstore.se/se/
http://www.ridesupply.se/
http://www.cyclecomponents.com/
http://www.cykelkallan.com/
http://www.bmxracing.se/
Enjoy!
Friday, February 19, 2010
50 mil
Det är visserligen inte mycket mer än en halv månads riktig pendling men det känns ändå skönt att ha avverkat ~8% av årets cykelmål (600 mil) :-) Förhoppningsvis blir resten av sträckan inte lika kall och blöt...
Tuesday, February 16, 2010
Konstiga drömmar
Vaknade mitt i en märkligt underlig dröm i natt. Det började med att jag tittade ut genom fönstret där hemma och istãllet för snö, is och kyla var det plus 10 och torra vãgar. På radion meddelades glatt att framåt eftermiddagen kan man räkna med uppåt 20 grader...
Jag slängde på mig cykelkläderna, pumpade däcken på finracern och tog den långa vägen till jobbet. Sen vaknade jag :-(
Jag slängde på mig cykelkläderna, pumpade däcken på finracern och tog den långa vägen till jobbet. Sen vaknade jag :-(
Saturday, February 6, 2010
Lördagspendling
Visa Pendling 6/2 2010 på en större karta
Majoriteten av sträckan var tillfredsställande röjd från snö, men tyvärr var undantagen i princip varje korsning där snövallarna stod höga och uppmanade till hård forcering samt lite då & då när föraren av traktorn (troligtvis) somnat och plogat någon meter bredvid vägen istället. Oftast var åtminstone halva cykelbanan snöröjd...
Inga stordåd idag heller, motvind och enpetare med dubbat fram bromsade effektivt: 1h 1min till Lund, 47 minuter till Malmö.
Friday, February 5, 2010
Från en cykelsadel
Långt bort ifrån mig (åtminstone ca 65 mil) bloggas det om att cykla på vintern. Det är Faluns kommun som har dragit igång ett pilotprojekt med bloggen Vintercyklisten för att visa att det går att pendla till jobbet per velicoped året runt även en bit norrut.
Jag önskar att samma inställning fanns på kommunhuset i Lund, Arlöv, Staffanstorp och Malmö. Det är ännu inte tillräckligt väl snöröjt för en säker cykeltur till jobbet. Fast å andra sidan har jag tyvärr inte tid med det just nu pga rätt bra tryck i projekten, men det är ju en annan femma.
Jag önskar att samma inställning fanns på kommunhuset i Lund, Arlöv, Staffanstorp och Malmö. Det är ännu inte tillräckligt väl snöröjt för en säker cykeltur till jobbet. Fast å andra sidan har jag tyvärr inte tid med det just nu pga rätt bra tryck i projekten, men det är ju en annan femma.
Subscribe to:
Posts (Atom)