Saturday, June 25, 2016

Tillskott i cykelstallet


Ny mot gammal

Det blev en kanske lite oväntad men ytterst välkommen sommarpresent till mig själv nämligen en ny skogscykel, den första på drygt 15 år. Efter en längre tids funderande slog jag till på en BMC Team Elite TE02 i "snikutförande" med XT/SLX men med läskigt lätt ram i kolfiber och en framgaffel som vida överstiger mina färdigheter i terränglådan.

Plockade givetvis av framväxel(e)n och bytte till lagom stort N/W-drev fram samt en XT-bakväxel av "+"-variant så kedjan inte ska skramla onödan. Och eftersom jag ännu inte vant mig vid 720 breda styren blev det att damma av ett gammalt 660 för att slippa slå i lillfingerknogarna i träd och andra hinder.

Nu frågar man ju som bekant inte en dam om hennes vikt, men jag kan avslöja att den för tillfället är under 11 kg (med pedaler) trots att bara hjulen väger över 4 kg inklusive däck, slang och skivor.

Efter några snabba provturer i de lokala spåren är det första intrycket att detta kan bli en väldigt rolig sommar, inte bara för att köra långt och fort utan även kort och lite mer tekniskt och gärna tillsammans med resten av familjen.

No comments: