Friday, April 29, 2016

Hup, hup, Holland

Den gånga helgen spenderades i Holland för att kika på blomster av olika slag. Och lyckligtvis fanns det plats i bagaget för även en liten fånig vikcykel så förutom Keukenhof, storslagen blomsterparad och Amsterdamvandring blev det tid för att pröva på hur det är med bra cykelinfra.

Började med att vid bensträckarpausen på "den Oever" ta en lite lagom fånig runda "bara för att jag kan" och (på förekommen anledning) skicka en #rapsie tweet till herrarna Adamsson & Vacchi.


#rapha #rapsie #selfie

Utsikten gick inte att klaga på även om cykelbanan (lyckligtvis) inte alltid gick uppe på vallen för det var rätt exponerat där ute.


Vattnet rinner åt vä(n)ster

På lördagen blev det även en lite längre tur från Noordwijk och in till Amsterdam, i princip helt utan att använda karta faktiskt och lita till cykelbanornas skyltning - 47 km och förvånansvärt lätthittat om man bara hade lite koll på vilka byar som skulle passeras där i mellan. Började med att följa LF1 (LF = lange-afstandfiets) Noordzeeroute genom område med sanddyner längs kusten norrut och vek sen av in i landet mot Hillegom och Harleem för att till sista följa A200 raka spåret in till den stora världscykelstaden Amsterdam.


En av alla skyltar


Breda, rena, hela

Kom under sträckan ifatt en liten grupp racercyklister varav en ville se ut som Tom Boonen men när vi kört ett par km utan att de lyckades hänga av mig så drog de en vänstersväng där jag skulle rakt fram och så var mitt roliga slut. Men jag hann få en bild på ryggen iaf.


Visst är det likt!?

Längs den stora vägen A200 var cykelbanan rätt rak och fin, även om den i ärlighetens namn knappas kan kallas för särskilt inspirerande utan mer "effektiv".


Brompton mot betong

Inne i Amsterdam var cyklingen ungefär som man förväntar sig av en cykelvärldshuvudstad, ordnat, enkelt och integrerat. Cyklade man längs ett huvudgata hade man t.ex. prioritet mot all annan trafik vid korsningar & vägpassager. Cykelbanorna höll sig allt som oftast logiskt nog på höger sida och utan att plötsligt "ta slut" eller övergå i en omotiverad svängfest runt hinder. Lite som i Köpenhamn fast mer av allt liksom. Svängde inom Bromtpon Junction innan jag mötte upp med resten av resesällskapet och vi tog en tur för att titta på kanaler, broar och folklivet.


Framme i Amsterdam

En sak jag snabbt noterade var att - förutom den genomtänkta, cykelprioriterade och välskyltade infrastrukturen - så brukade de flesta cyklister relativt "vanliga" cyklar i "vanliga" kläder men ändå med rätt god fart. Och utan hjälm. Hade man bockstyre och lycra verkade dock hjälm vara kutym oavsett fartambition. Men i ärlighetens namn var det ibland nästan lite ordnat för cyklister och den där landsvägskänslan ville aldrig riktigt infinna sig eftersom man nästan alltid var hänvisad till en separerad vägbana utanför byarna. Nu gjorde det väl inget för mig som någon slags cykloturist, men jag undrar lite hur de man mötte på tempohoj tänkte när de valde smala(re) cykelbanor som lämpliga vägsträckor att träna på.

Några länkar om man vill planera sin cykling i Holland

No comments: