Friday, May 22, 2015

På väskfronten litet nytt

Jag har sedan jag började randonöööör(d)a 2011 kört med Ortlieb-väskor för att transportera de pryttlar som jag funnit nödvändiga för att cykla längre sträckor utan support. Styrväskan (Ortlieb Ultimate5) och sadelväskorna (M & L) har fungerat väl även om jag efter inköpet av den förra har funnit mindre och mindre behov av den stora sadelväskan. Till det har även väskor av mer klassiskt snitt som VO Champagne bag (till Surly-crossen) och Carradice Pendle bag införskaffats. Så man kanske kan tycka att jag borde vara nöjd, men icke!

Så när jag förra sommaren fick tipset om Apidura och såg deras utbud av lättviktade väskor(ish) och innovativa lösningar så började det kittla ordentligt i konsumtionstarmen. Att kunna bära med sig kläder & mat för (ännu) längre rundor utan att behöva använda rackbaserade "lowriders" och/eller pakethållarväskor lockar verkligen, särskilt om man till äventyrs funderar på att cykla Sverigetempot eller andra stolligheter där man kommer vara ute i minst en vecka och helst inte vill att någonting ska väga ett gram mer än nödvändigt (styrväskekorven i storlek compact" väger t.ex. in på 209 gram).

Sagt & gjort, under våren inhandlades en uppsättning av väskor från Apidura med "tvådelad" styrväska, en sadelväska och en topprörs väska (a.k.a fuel bag). Första intrycket är överlag positivt, det är lätta prylar som enkelt går att montera på och av. Topprörsväskan är tillräckligt smal för att kunna sitta både fram & bak utan att skrapa mot mina knän eller lår. Styrväskans korv med tillhörande påhäng gör att det funkar fint även för oss som fortfarande tramsar runt med externa växelvajrar från växel & bromsreglagen. Sadelväskan har jag bara provpackat och inte hunnit provcykla än, men det ser ut att få plats en hel del i den även om jag valde den minsta modellen.

Saker som kunde passat mig bättre är t.ex. att styrväskan, trots att jag valde den lilla modellen, definitivt kunde varit en 25-30 cm smalare/kortare eftersom det ändå är begränsat med plats där den sitter mellan "bockhornen". Nu är blir det ändå inga större problem eftersom det är rullstängning i båda ändar, men det känns ju lite fånigt att "rulla bort" mer än halva volymen. Vidare har topprörsväskan lite knepigt placerad kardborrerem framtill där den sitter "mitt på" istället för i nederkant. För mig som kör med korta styrrör och slammad stam blir det lite knöligt att få det snyggt när väskan sitter fram vid styrröret, men det funkar utmärkt när den sitter bak och griper om sadelstolpen.

För att det inte ska bli hur tråkigt som helst med text, kastar jag in ett par halvsunkiga mobilbilder också:


Oj vad många saker


Allt fick plats!


Styrväskekombon framifrån


Topprörsväskan placerad vid sadelstolpen

No comments: