Sunday, September 2, 2012

Sub 7

Det är idag ingen större utmaning att med standardkomponenter fixa ihop en racer som hamnar under 7 kg och inte heller bygga en som hamnar under UCI:s viktgräns på 6800 gram. För 10 år sen kanske, men inte idag.

Men det är likväl en rolig utmaning och sedan inköpet av den billigaste Caad10:an i mars så har diverse komponenter gradvis bytts ut till något lättare och roligare. Det började med styre och styrtapp från 3T (Ergosum Team & Arx Team) samt svarta Red-vevar och en lätt & vit SLR sadel.

Fortsatte med att byta de dugliga men lite tråkiga Shimano RS10-hjulen med bombsäkra Luganodäck från Schwalbe till lite lättare (men inte på något sätt superlätta) Easton EA90 som jag hade sedan tidigare och ett par lite mer rejsiga Ultremo R1. På bakhjulet satt redan en Dura Ace 12-23 kassett och vikten hamnade runt 7.5 med pedaler & flaskställ.

Körde runt på detta över sommaren och funderade på hur bygget skulle fortsätta. Valet föll till slut på en 3T Doric sadelstolpe och bromsar från Planet-X. Nu vägde cykel in på straxt under 7.2 kg. Inte så illa pinkat för en cykel med Shimano 105-växlar & reglage.

Spenderade sedan orimligt mycket tid åt att klura ut vilka hjul som skulle köpas innan jag insåg att jag gillade EA90:orna för mycket så istället blev det att byta ut det sista av 105-grejorna till SRAM Red. Minus dryga 290 gram och plötsligt var aluracern på den roliga sidan av 7-kilosstrecket. Ett par hjul under 1550 gram på det och man får börja köra med vikter i sadelröret om man skulle få för sig att tävla =)


Fin som en fisk


80 grams marginal


Double Tap (TM)


Rött hölje till röd-svart växel


Aluminum och titan i underbar symbios

No comments: