Sunday, March 7, 2010

Cykeläventyr

På äventyr

Igår var Oscar och jag på utflykt till Lund och CykelCity i det fina vårvintervädret för att kolla vad de hade hemma inför den nya säsongen. Det var full rulle i butiken och Oscar hjälpte till bäst han kunde med att snacka cykel med björn & co. Allt kanske inte gick fram, men den trehjuling som (något oväntat) stod vid hyllan med skor och handskar fick en ordentlig översyn och liten provåkning. Köpte nya växelvajrar och höljen till finracern (Columbus Capo) samt ett par Bontrager Buzzkillers och en plingelingklocka till min pendlarhoj (Surly Pacer). Nya "laserlinser" till Rudy-brillorna blev det också, men sen fick det vara nog.

Väl hemma pysslade jag lite med Capo:n som fick en sista touch med monterad kedja och vältrimmade växlar. Lite weightweening blev det också, de nya slangarna (Continental Race Light) väger t.ex. 77.8-78.0 gr (0.2 mer med ventilhatten på) jämfört med de gamla GoldenBoy på 100.2 gr. Capo:n väger nu in på 8020 gr med mina trotjänare Mavic Ksyrium Elité från 2002 och Ultegra SL runt om men utan flaskställ. Kanske om man bytte bromsarna och bakväxeln mot SRAM Rival ? Hmmm... (nej det var inte allvarligt

Allt detta tittande på nya cyklar och cykeldelar gjorde att jag var riktigt sugen på att sticka ut på en (lite längre) imorse, så efter en fin kopp espresso och flera lager kläder (Gore cykelbyxeknickers med hängslen, Craft Pro Zero underställ - både byxa och tröja, Woolpower 400gr sockar, Newline löpartights, 8848 långärmad cykeltröja, Gore Contest WS-jacka, Lillsport skidhandskar, Castelli WS-handskar, Spezialized MTB-skor, PRO Endure sköverdrag, en tunn hjälmmössa i ull och så klart ett par Rudy Project Rydon) rullade jag iväg med Pacern från torget lite efter halv åtta imorse. Tillbaka ungefär vid 9 och 41 km senare. Solen låg vackert över de frostnupna vägarna och vinden måttlig från nordväst, riktigt trevligt hela rundan.


Visa Tour Torup 7/3 2010 på en större karta

No comments: